söndag 3 november 2013

Varför gäller inte "Svenska modellen" på bla. området runt Norra grängesbärgsgatan?

Nu har ytterligare en skjutning ägt rum i anknytning till N. Grängesbergsgatan. En gata som myllarar av liv och påminner om en vy från förr eller från ett annat land med små verksamheter i ett pärlband. Men bakom denna fasad finns en verklighet som inte är så mysig. Skjutningen är inte bara olycklig för den som blev skjuten utan bara toppen på isberget för den frizon från lagar och regler som gäller i större delen av övriga Sverige. För att först slå någon till marken och sedan skjuta denna i benet sker bara i en situation där man tror att man står över lagen och att man lever i en anarkistisk frizon. Tex 2011 fann Sveriges Radio Kaliber att hälften av de personer som jobbade på biltvättar i Stockholm, Göteborg och Malmö vistades i Sverige illegalt och jobbade som slavar för 20kr i timmen 10-12 timmar om dagen. Man likställer arbetsförhållanden där de under slavliknande förhållanden sover på madrasser på golvet med människohandel. Helt enligt Conny Svensson från Skattemyndigheten och Jerk Wiberg gruppchef på gränspolisen. Att myndigheter som tex..Polisen, Skattemyndigheter, Arbetsmiljöverket, Miljökontoret och organisationer som facket med Metall arbetarförbundet och Transport arbetarförbundet samt arbetsgivare organisationer som Motorbranschens arbetsgivarförbund (MAF) inte enskilt eller tillsammans gör insatser för att samma regler ska gälla även på Norra Grängesbergsgatan. Även leverantörer av bildelar kunde dragit sitt strå till stacken. Som exempel här nämner jag Mekonomen, Meca, AD bildelar, BDS, Autoexperten som knyter verksamheter till sig och legaliserar dessa med sina respektive varumärke bara man får leverera. Från dessa leverantörer gör man kvalitets & miljö kontroller av sina verkstäder som man knutit till sig. Men ingen har med arbetsförhållanden och efterföljande av kollektivavtal i dessa kontroller. Detta trots att flera är börsnoterade och har etiska mål & krav. Det har gjorts besök från arbetsmiljökontoret över hela Sverige på Däckverkstäder för något år sedan med urvalet mer än 2 anställda. Problemet är att man gör det lätt för sig då de större verkstäderna har de minsta problemen med arbetsmiljö och man hittar ej de verksamheterna som har mycket "extra" personal. Ett annat exempel är Miljökontoret som nu inventerar alla bilverkstäder i Malmö och ska göra årliga besiktningar till en årlig kostnad på ca5000kr. Problemet är att på tex Norra Grängesbergsgatan lyckas man inte ta reda på vem som driver verksamheterna och kan därför inte bestämma besiktning och ta ut någon avgift. Ytterligare exempel på flathet är om man tittar på löner och arbetstider som är reglerade via kollektivavtal som de fackliga organisationerna är så noga med i normalfallet men ej här. När jag själv startade eget år 1994 så fick jag klart för mig av den fackliga representanten att " Skriv på hängavtal  eller så sätter vi dig i blockad" Detta skulle innebära att jag skulle inte få några leveranser av åkerier som hade kollektivavtal. Denna "makt" lyser med sin frånvaro och öppettiderna är också 7 dagar i veckan med oreglerade löner och arbetstider år ut och år in. Jag har absolut inget emot ökade krav som kassaregister, årliga besiktningar, kollektivavtal mm som är framtagna för ett hållbart samhälle men det måste vara lika för alla annars blir det fel.

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar