söndag 23 mars 2014

Ska det verkligen få vara så svårt att hyra en bil utan att känna sig lurad?

Hyra bil en djungel som borde förenklas för kunden.

Jag hyr inte bil så ofta men tycker att jag är hyfsat bra på att sätta mig in i avtal och förstå vad jag upphandlar. Men när det gäller hyrbilar så förvånar det mig att det får vara så krångligt för en privatperson att ingå ett avtal som det är när man ska just hyra en bil. De tillfällen jag har hyrt bil är när jag ska flyga någonstans och behöver bil. Nu senast var familjen på Irland och det känns så fruktansvärt att börja en resa med att bli urbesviken och förbannad när man precis har landat och ska få sitt första intryck av en plats. Denna gång fick inte bara jag och min familj denna upplevelse utan även min Svärfar & Svärmor samt Svägerska & Svåger. Alla fick samma bemötande!
Kopia på bokningen
Jag hade bokat bil via nätet och var noga med att bilen skulle vara försäkrad och att fria mil skulle ingå och att jag vald en större uthyrare efter tidigare erfarenheter av tex GoldCar på Mallorca. När man sedan ska plocka ut bilen så påstår de att jag inte hyrt den direkt av dem!!!! Titta på bekräftelsen ovan. Finns det någon tvekan vart man hyrt bilen? Om man nu hyrt av någon under återförsäljare så är det ju AVIS som låtit de använda namnet och har ställt krav på hur de bete sig för att inte svärta ner varumärket. Men till att börja med så blir man idiotförklarad och får reda på att bilen är bara basförsäkrad trots att det inte fanns fler options att lägga till i bokningen, se ovan bekräftelse. Basförsäkringen tar nämligen inte om rutan får stenskott, bilen får en parkeringsskada eller någon annan mindre skada så får jag betala upp till 13 500kr
själv och detta ska de dessutom ta ut i deposit i förskott. Enda sättet att komma undan är att ta en extra försäkring som uppgår till samma belopp som bilen kostar att hyra. Helt sjukt. Jag vägrade och det var nästan så jag avstod att hyra bilen trots att det var midnatt men familjen var med mig så var det omöjligt. Jag kan garantera att hela hyrbilsbranchen bygger på att de måste sälja på denna försäkring. Det är säkert så att stor del av försäkringen ges som en kickback till den som lämnar ut bilen för de har så dålig grundlön så det är enda sättet att få rimligt betalt men de får ta massor av skit för det. Om ni sedan tittar på bokningen och lägger ihop Bas hyran på 78,49euro med skatter & avgifter på 30euro så är det omöjligt och förstå hur man ska komma fram till 148euro utan det borde bli 108euro. 108euro var också vad jag ville betala men på plats ville man debiter 118euro och vart de fick den summan ifrån har jag ingen aning. Det slutade med att jag blev lovad att jag skulle bli uppringd dagen efter av "Chefen". Inget samtal kom och jag måste erkänna att det hade inte varit lätt att ta strid på telefon i denna sak.

Vi hade bilen tiden ut och inget hände därav så fick jag tillbaka depositen och har fått 118euro draget på kontot. Men åter igen varför inte göra hyresavtalen tydligare så man slipper bli besviken och upprörd. HUr kan man låta konsumenten vara så svag mot just hyrbilsbranchen? Får se om jag orkar rota vidare i ärendet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar