söndag 2 december 2012

Försäkringsbedrägeri utfört av Trygg Hansa

I Januari 2012 blev jag uppringd av Trygg Hansa om våra privata försäkringar. Vi har under många år haft Folksam för Hus & Hemförsäkring och Volvia för vår Volvo.


Trygg ?
Ang Volvon.
Jag har alltid tyckt att försäkringen på vår Volvo har varit fruktansvärt dyr för den har legat runt 8000kr om året och då har Volvia varit billigast. Nu visade det sig att Trygg Hansa skulle ligga under 6000kr och det är ju 2000kr och 25% lägre med andra ord rätt mycket  pengar. Så jag tackade Ja.

Ang Hus & Hemförsäkring.
Nu blir det lite komplicerat kanske. Min kära hustru är lärare och har hemfösäkringen via Folksam via sin fackliga förbund. Konstigt men så är det. Det vi styr själva villaförsäkringen. Vi har mer än ett hus också och detta innebär att vi har flera husförsäkringar. När det gällde husförsäkringarna så var Trygg Hansa ca 10% billigare. Så jag tackade ja även här. Jag passade även på att ändra så att alla försäkringar skulle få årsförfallodag vid årskiftet.

Nu kommer vi till försäkringsbedrägeriet.
När förnyelsebreven (räkningarna) för försäkringarna inför nästa år kom så blev jag ej överens med summorna. Idag så gick jag igenom och letade fram offerterna från Jan i år. Bilförsäkringen höjer de med 10% och det är mycket men när vi kommer till husförsäkringarna blev jag chockad. Man höjer dessa med 35% rätt av utan någon notis om anledning till den kraftiga ökningen. Trygg Hansa har kundservice öppet 7dgr i veckan så när jag ringde idag var jag tydlig med att säga till killen som svarade att det var synd om honom att behöva jobba en söndag och behöva ta emot mitt samtal och att han inte skulle ta det personligt. Men jag ifågasatte höjningen på 35% mot den offert jag fick i Januari i år och till svar fick jag en klyscha att de hade haft ökade kostnader och var tvungna att höja. Jag var tvungen att ifrågasätta hur ett bolag som Trygg Hansa skulle få ökade skador på 35% från år till år med deras stora kundbas och långa erfarenhet av skadekostnader som gör att de måste chockhöja med 35% låter inte rimligt. Om man höjer en försäkring med 35% utan ens skicka med en förklaring till den kraftiga höjningen ser jag som mycket anmärkningsvärt och i princip som ett fall för konsumentverket. Det finns nog ingen annan bransch där man bara höjer 35% utan ens notera detta och speciellt lurad känner jag mig som lockats över med ett pris som sedan chockhöjs.

Nu kommer detta att sluta med att jag kommer att undvika Trygg Hansa så långt jag bara kan i fortsättningen och ge någon annan möjligheten istället. Med undvika innebär att jag fortfarande har försäkringar hos dem som olycksfall för barnen och liknande som i princip inte går att byta pga hälsokrav och vid vilken tidpunkt man skulle ingå för att kunna försäkras.

Vi får se hur det slutar.

1 kommentar:

  1. Bengt Samuelsson på Trygg-Hansa försökte lura mig på pengar vid en skada. Jag har hört från kollegor till honom att det är så han brukar göra, så nu blir det en rättssak av det hela. Så arbetar tydligen Trygg-Hansa!

    SvaraRadera