tisdag 10 februari 2015

Mitt livs värsta möte var med Sparbanken Skåne.

Vart ska man börja?

När man var på Kristianstads Sparbanks lokalkontor i Åhus som barn för 30 år sedan och fick sitt första minuten kort. Eller när man var och hälsade på sin storasyster på Kristianstadskontoret där hon jobbade som privatrådgivare och även hjälpte till med den första krediten till en bil tror jag det var.

Historia om den slingriga vägen beroende kyrktornsfenomenet som banker har.

Jag blev ganska tidigt egenföretagare, rättare sagt vid 22 års ålder och då var det utanför syrrans befogenheter och man skulle leva på egna meriter. Lyckades få lån i Föreningsbanken i Sjöbo när jag förvärvade Sjöbo Däckservice 1994 mitt under en period då det var 14% ränta. Per Faust var kontorschef på Kristianstad Sparbanks filial i Åhus och när min filial i Åhus etablerades 1995 så blev de affärerna förlagda där. 1996 hade jag hunnit öppna en filial i Malmö och hade åter fått söka nya bankvägar för det var åter för långt från kyrktornet i Åhus och jag kom i kontakt med Sparbanken Finn och fick en fin kontakt med en superkille som heter Adam Hoff. 1997 Föreningsbanken och Sparbanken blev Föreningssparbanken och Sparbanken Finn blev Sparbanken Öresund. 1999 var det dags att förvärva en Bilverkstad som hette Auto Diesel i Malmö och ingen av de gamla bankkontakterna ställde upp så återigen nya vägar. Vägen gick via bilverkstans bank Handelsbanken på Lundavägen i Malmö. Beroende på att jag hade 3 olika banker så var det jobbigt med in & utbetalningar så det fick skötas via ett på den tiden någorlund neutralt Postgirot. Postgirot blev sedan Nordea och då blev denna gemensamma lösning en nagel i ögat på befintliga banker som samtidigt inte ville ställa upp med en helhetslösning.

Som ni ser så skiftar förutsättningarna med att personer byts ut och banker ändrar skepnad. Vad som sagts och är överenskommet samt den viktiga historiken försvinner när kontaktpersoner byts ut.

Det har alltför länge funnits ett behov av en helhetslösning som ingen har velat ge trots otaliga försök. Men skam den som ger sig så under mitten av 2014 så ställde jag åter frågan till några banker. Både till dem som jag har haft kontakt med samt några nya. Det är som jag har haft erfarenhet av tidigare med stor skepsis man bemöts när man ska bygga upp nytt förtroende för nya kontakter. Men får ändå framhålla att de nya kontakterna visade stor respekt. Värre var det med de gamla. Arroganta svar, om det ens kom några. Kom det några så var de innehållslösa och ointresserade. Innan årsskiftet enl. plan togs beslutet att välja Nordea som framtida leverantör av banktjänster. Under den här perioden är det åter dags för en sammanslagning av delar av Sparbanken Öresund med Sparbanken 1826 till Sparbanken Skåne. Tilläggas måste att det är förvånande hur dåligt dessa bägge Sparbanker som nu är samma engagerade sig i att vara den framtida bankleverantören.

Nu till vad som blev mitt livs värsta möte.

Nu byter man inte bank över en natt beroende dels tex av låsta banklån och att inte vara ensam ägare av bolag. 3 krediter ligger kvar i det nybildade Sparbanken Skåne. Jag får ett mail från Maria Bondesson Sparbanken Skåne den 5 februari vars innehåll för mig hade en vänlig och positiv ton.

Hej Ulrik,
Jag och en kollega kommer gärna ut till dig i Åhus för ett möte. Eftersom vi aldrig träffats så kan det vara bra att ta ett möte så får du berätta lite om din verksamhet. Låter det bra? Kom gärna med förslag på dag och tid. Hälsningar Maria

Datumet blev idag den 9/2 kl 13. Jag var förundrad över varför denna kontakt togs så jag skrev en blogg på morgonen där jag resonerade om just detta som ni finner på länken "gubbvälde"
Jag förberedde mig och tog fram en powerpointpresentation mötte upp på Wash Out en biltvätt som en av krediterna gällde. Maria kom med en kollega som utlovat, vem visste jag ju inte. Vi hälsade och jag visade hur det fungerade sedan tyckte Maria och kollegan att vi skulle köra till bankkontoret i Åhus. Jag tyckte det var bestämt att de skulle titta på verksamheten så jag propsade på att de kunde åka med mig och jag visade upp Bil & Däckverkstan som vi håller på att avveckla och berättade lite historik om den samt körde och visade upp det parhus som det också fanns en kredit kvar på. I bilen bad jag om att få veta vilka det var jag hade i bilen och vad de hade för roll. Jag förstod att kollegan som presenterades som Håkan Adolfsson som satte sig i framsätet var av högre rang än Maria som valde att sätta sig i baksätet innan jag informerades om att Håkan Adolfsson hade lång erfarenhet och Maria kort. Efter visningen så återstod mötet på Sparbanken Skånes lokalkontor i Åhus. 

Väl på plats i det obemannade kontorsutrymmet så drogs situationen Wash out av Håkan Adolfsson vilket tog ca 10sek och sedan drogs situationen om Radhuset under ytterligare 20 sek, där Håkan Adolfsson hade informerat sig om att det var min kollega som skött kontakten med banken. Nu till Bil & Däckverkstan då jag frågade. Vad är syftet med detta mötet då ni inte gett mig ett ögonblicks chans att göra det jag trodde jag skulle göra, presentera verksamheten. Nej för syftet var inte att låta mig berätta om verksamheten utan att de skulle bryta ett avtal i förtid om krediten i Bil & Däckverkstan. Jag blev rasande för att de gett intryck av att komma för att lyssna och få info om verksamheten men istället komma 2 personer och vara dels ointresserade och inte ens pålästa och totalt oinsatta i tex överenskommelsen som skett med Per Faust i december 2013. Vars mail med överenskommelsen i börjar så här.

Hej Ulrik!

Ok Ulrik, jag tillmötesgår alla Dina önskningar i enlighet med skrivningen i Ditt e-mailsvar nedan.

De anklagar istället mig för att inte förstå och att jag inte har informerat dem. Skylla på att aktiekapitalet är förbrukat i det bolaget som om det var något nytt, det var det för minst 5 år sedan. Dessutom så har de borgen upp över öronen för det lilla som var kvar på krediten både privat och i mina koncernbolag. 
Nä fy fan rent ut sagt vilket svinaktigt beteende. Hade det varit någon som hade varit i knipa så kunde den personen gjort vad som helst för olyckligt handling efter den behandlingen. Nu är situationen inte sådan, för jag har skickat över pengar och kommer att göra allt vad jag kan för att påverka att i allsom jag i framtiden är engagerad i inte ska finns i klorna på Sparbanken Skåne och speciellt inte hos Håkan Adolfsson. Att jag återfinner honom som ordförande i organisationen Nyföretagarcentrum gör mig ytterst orolig och olycklig när man kan behandla personer som Håkan Adolfsson gör med drag av Narcissism. För mig känns det som att sätta en pedofil på dagis när Håkan Adolfsson ska hantera nyföretagare. Så varje gång någon träffar på Håkan Adolfsson så tänk på Göran Persson ord

 "Den som är satt i skuld är icke fri"



2 kommentarer:

  1. Dom är inte ett dugg bättre för privatpersoner! Deras slapphet, inkompetens & totala ointresse för oss som kunder kostade mig & min familj en STOR summa pengar för några år sedan. Hade de följt sedvanliga rutiner skulle vi aldrig hamnat i den situation vi gjorde. Inte ens en ursäkt fick vi! Nä fy #%§ för dom!

    SvaraRadera